Junie Sandgren, 18, går nu andra året på estet teater på Jenny Nyströmskolan. Hon har hållit på med teater i 11 år. Hon berättar om teaterprogrammet och om sin framtid när hon träffar Yada Yada.
Det är en vanlig fredagseftermiddag på Jenny Nyströmsskolan. Runt omkring går elever som längtar hem till helgen. Vid ett bord i korridoren sitter 18 åriga Junie Sandgren som går andra året på estetiska teaterlinjen.
– Teater är ett program där man får spela ut och testa nya saker. Istället för att sitta och skriva en jättelång rapport så kan du gå upp på scen och låtsas vara en sagofigur, förklarar hon med ett leende på läpparna.
Junie berättar att hon tycker det är väldigt kul att spela onda roller så som psykopater och seriemördare, men mest brukar hon spela excentriska kvinnokaraktärer och hon tänker tillbaka på en psykologkaraktär hon spelat tidigare det här året.
På frågan om vad som fick henne och börja på teater svarar hon att det var väldigt bra lärare och väldigt bra klasskompisar.
– Jag har hållit på med teater sen jag var ungefär 7 år gammal, men jag har varit i olika teatergrupper som har blivit nedlagda.
Junie berättar om gånger då hon glömt sina repliker, hon säger att om man har en riktigt bra motspelare så kan de hjälpa dig, men ibland handlar det bara om att improvisera och låtsas som ingenting. Några som är väldigt bra på detta enligt Junie är TV komiker.
– TV komiker har varit en stor inspiration eftersom de kan hålla masken, det kan ju aldrig jag göra. Om jag säger något jag tycker är roligt börjar jag skratta. Då tappar man sin pondus på något sätt. Därför är det imponerande med skådespelare som kan hålla masken, komiker mest såsom Robert Gustafsson och Jesper Rönndahl.
Som en teaterelev på Jenny Nyströmskolan ser veckan väldigt olika ut beroende på vilken årskurs man går i. I ettan håller man ofta på med föreställningar och förbereder sig för det på olika sätt. I tvåan är det inga föreställningar utan de jobbar med det tekniska så som ljud, ljus och kunna göra olika rekvisita. Och i trean är det mer föreställning igen.
– Just nu har jag bara tråkiga ämnen, just nu har vi ljus och ljud och sådant och det var inte därför jag började på teater, säger hon och skrattar.
Mitt i intervjun knackar det på bordet och en kvinna med en bricka med mackor står bredvid oss. Hon frågar om vi är hungriga och Junie tar en macka från brickan. Med ett leende går kvinnan iväg igen och går till andra elever i korridoren och erbjuder dem samma sak.
June berättar att hennes favoritämne är scenisk gestaltning och sceniskt karaktärsarbete. Hon berättar att scenisk gestaltning är då man jobbar mot en föreställning och att lära sig hur man arbetar på scen. Sceniskt karaktärsarbete är den teoretiska delen där du jobbar med din karaktär. De här ämnena hjälper också klassen att komma samman då man leker sig fram väldigt mycket.
Vi tar oss ut från Jenny Nyströmsskolan för att ta oss till energihallarna på Lars Kaggskolan där teatereleverna har många av sina lektioner. På vägen ner i källaren pratar vi om framtiden för henne.
– De flesta teatereleverna jobbar inte som skådespelare efter gymnasiet. De flesta går teater för en rolig gymnasietid. Programmet är även högskoleförberedande och man kan då läsa vidare.
På frågan om vad hon själv ska göra efter gymnasiet svarar hon att hon ska läsa psykiatriker genom att gå lärarutbildningen. Då måste hon plugga upp ämnena på komvux på grund av att läkare kräver mycket. Hon vill dock ha kvar teatern som en hobby vid sidan. Men hon berättar att det kräver otroligt mycket psykologi i teater då man sätter sig in i en annan persons psyke och karaktär.
Vi kollar runt i hallarna som är fyllda med tysta elever som noggrant lyssnar på sina lärare. Vi kollar in i rekvisitarummet där Junie visar en mask som hon själv har gjort av sitt eget ansikte.
– Om ni inte vet vad ni ska välja, ni har svårt att komma in någonstans, så överväg teater för det är väldigt roligt och utvecklande, tillägger hon slutligen.