Recension på ljudbokstjänsten Bookbeat

Bild tagen av sik-life från hemsidan Pixabay

Bookbeat är en svensk ljudbokstjänst som har ett rimligt utbud på böcker. Tjänsten passar alla åldrar samt har flertalet kategorier med ett rättvist pris. Den är inte optimal om du vill läsa böcker men för att lyssna fungerar den bra. Appen kanske inte går att jämföra med storytel direkt men tjänsterna har sina likheter och de båda erbjuder ljudböcker trots allt.

Fakta

Ljudbokstjänsten Bookbeat lanserades år 2015 i Sverige av den nuvarande VD:n Niclas Sandin. Det finns just nu runt 500 000 användare sammanlagt. Bookbeat är inte en ljudbokstjänst som bara finns i Sverige utan i flera länder runt om i Europa. Ljudbokstjänsten erbjuder ett utbud på över hundra tusen böcker.

Pris

Ljudbokstjänsten är även en prenumerationstjänst vilket betyder att man betalar en viss summa varje månad för att kunna använda appen. Priserna varierar beroende på vilken prenumeration man väljer. Det finns fyra olika alternativ på prenumerationer. Första är en gratis provmånad där man får tillgång till alla böcker under en begränsad tid vilket i detta fall är 1 månad. Sedan har vi Basic vilket finns i ett av de tre huvudpaketen. Basic är inriktad till dem som lyssnar och läser mindre. I paketet betalar man 99kr i månaden, detta ger en tillgång på 20 timmar per månad, alltså ett begränsat antal timmar som man har möjlighet till att lyssna och läsa på. Nästa paket är standardpaketet. Detta paket är anpassat för majoriteten. Antal timmar som är tillgängligt i detta paket är 100 timmar per månad för 149kr per månad. Alltså är detta paket dyrare men du får en större mängd timmar.  Sedan har vi sista paketet vilket heter premium. Premium är gjort för dem som lyssnar mer än 100 timmar per månad. Premium har en obegränsad mängd lyssning och läsning för 199kr per månad.

Appen

Appen erbjuder 13 olika genrer vilka till exempel är romaner och biografier. Men sedan finns det också 7 språkliga kategorier vilket är tyska, polska, engelska, finska, danska, italienska och spanska. Dessa språkliga kategorier erbjuder böcker på vardera språk. Navigationen i appen är hyfsat enkel men i början kan den uppfattas som lite krånglig. Det finns en funktion som heter ”sovtimern” vilket är en valfri begränsad tid som en ljudbok spelas upp på, oftast när man försöker sova. Denna funktion varierar från 5 minuter till 2 timmar. Man kan spola fram och tillbaka 15 sekunder. Uppspelningshastigheten på en ljudbok är också valfri. Det finns även en procentuell spel-mätning som ger dig information om hur mycket av ljudboken som har spelats. Man kan ladda ner böcker offline samt bokmarkera för att lättare navigera sig. Appens läsfunktion är mindre funktionell och texten är inte alltid symmetriskt anpassat för mobilens skärm.

Avslutningsvis

Bookbeat är en rättvis ljudbokstjänst som är hyfsat användningsanpassat. Det är lägre priser och man kan byta mellan de olika paketen hyfsat enkelt. Appen är enkel och minimalistisk men lite oklar för dem som använder den för första gången. Utbudet på böcker uppfattas som mindre än andra ljudboktjänster och appen kan uppfattas som tom på grund av designen av appen. Dock funkar appen bra för studenter och barn men även de flesta andra åldrar. Man får vad man betalar för och jag tycker det är ett rimligt pris för de timmar man får. Det är inte ofta man lyssnar över 100 timmar per månad på ljudböcker. Om man tycker om att läsa via en skärm är inte bookbeat det bästa. Texten är konstigt placerad och texten kan vara svår att läsa. Bookbeat är en helt okej ljudbokstjänst men kanske inte den bästa digitala läs-tjänsten.

Betyg

Bookbeat får av mig 2,5 av 5

About the Author