Piggy-back rides och orättvisa lärare

grupparbetenUnder grundskolan (som tyvärr fortfarande är färsk i minnet) var det (på min skola, för vissa lärare) hur många A:n man hade som bestämde vilket betyg man fick. Hade man A på alla delar, fick man också A i slutbetyg – logiskt, visst – men hade man ett enda C, fick man D i slutbetyg, eller betyg på något prov du gjort. Vad i helvete?

Att lärarna sedan får tolka betygskriterierna hur de vill, och betygsätta en utefter det, är inte speciellt logiskt, lärarna var inte objektiva heller, de hade sina favoriter och gav dem, uppenbarligen, ett högre betyg. Man tycker att alla borde få samma förutsättningar för att kunna nå de högre betygen, men nejdå, om du är min favoritelev får du ett B, för jag gillar dig, du behöver inte ens ha gjort ett bra arbete.
Grupparbeten i skolan – det är inte ens längre grundskolan vi snackar om, gymnasiet är precis likadant – är inte en dans på rosor heller, det är alltid (alltid) någon som tar en piggy-back ride på de andra och inte gör ett skit. Den personen får sedan samma betyg som resten av gruppen, trots minimalt arbete. Att denna personen även sinkar resten av gruppen är ett faktum, sedan att läraren “blundar” för att personen inte gör något, är otroligt irriterande i sig. Eleven sitter sedan och blinkar och kommer med dåliga bortförklaringar, när man lite passiv-aggressivt “råkar” nämna att personen inte gjort ett skit för att förtjäna betyget etc., men vet du vad? Du och den lägligt blinda läraren kan dra åt skogen.