Mina åsikter om distansundervisning

I slutet av höstterminen och nästan hela vårterminen 2020 till 2021 hade vi elever runt om på gymnasieskolorna i Sverige distansundervisning, ett sätt för oss att fortsätta undervisningen hemifrån för att undvika smittspridningen. Detta var bra på så sätt att ingen blev smittad, i utbyte mot dålig undervisning och social distansering. Under denna period då vi hade distansundervisning presterade jag sämre i alla ämnen och min motivationsnivå låg på noll, detta av en rad olika anledningar som jag inte är ensam om.

Bild av Lukas Bieri på Pixabay

Dålig disciplin är ganska vanligt hos “dagens” studerande ungdomar, det finns tusen olika distraktioner från skolarbetet, allt från sociala medier till datorspel, ja man kan ju gissa vad som är roligast.

Distansundervisning fungerar utmärkt i teorin men inte alls i praktiken, detta eftersom den bygger på att eleven gör det den ska, vilken ofta inte är fallet. Disciplin och eget ansvar är grunden i att denna slags utbildning ska fungera ordentligt, vilket det uppenbarligen inte gör, ändå var vi tvungna att sitta i Google Meet-möten i flera månader. Jag är övertygad om att de flesta ser negativt på distansundervisningen, även lärarna.

Hur klarade jag mig under distansen? Det undrar jag själv, jag satt i princip hela dagen framför datorn och hade ingen energi till att jobba eller att åka till stan för att käka lunch ens, så jag skippade det oftast. För att inte bli fullständigt deprimerad av isoleringen satt jag i ett röstsamtal hela skoldagen med mina kompisar via Discord, vi hjälpte varandra med uppgifter, spelade, men framförallt höll vi sällskap. Hade det inte varit för mina kompisar hade jag aldrig klarat av det, jag hade förmodligen sovit bort lektionerna eller dött av tristess.

Jag hoppas härmed att vi aldrig kommer behöva ha distansundervisningen igen, om man är sjuk eller har sjuka familjemedlemmar får man stanna hemma, finns det minsta misstanke om att du är smittad så är det bättre att missa några skoldagar än att inte gå till skolan överhuvudtaget. Det finns dock en fördel med distansundervisning, även fast det kanske inte fungerar särskilt bra, det kan vara användbart när majoriteten av klassen är sjuka eller sitter i karantän, detta för att undvika att elever missar alldeles för mycket i skolan. Jag hade också föreslagit att ändra och anpassa undervisningen för att fungera på distans, detta hade kunna varit att ha mer muntliga uppgifter eller ha det helt och hållet muntligt, det finns inget annat sätt lärarna kan kontrollera vad du gör på din dator om du inte pratar direkt med dem.

100 timmar, under distansundervisningen spelade jag och mina kompisar Minecraft, jag spelade hela 100 timmar Minecraft och det var långt ifrån det enda spelet vi körde. Det kanske låter dumt av mig att erkänna hur mycket jag spelade på skoltid men ärlighet vinner alltid, jag erkänner detta för att bevisa hur dålig denna slags undervisning är, den fungerar helt enkelt inte alls för mig, andra kanske klarar av det, men om man inte har disciplin som in i fan kan det bli jävligt svårt.