Isvak på schemat

Enligt Svenska Livräddningssällskapet omkom det 20 personer i Sverige år 2016 efter att de klivit igenom isen. Det är på grund av detta som Christian Jonasson, idrottslärare på Fria Läroverken i Kalmar, tycker det är viktigt att lära sina elever om isvett.

Det är den 15:e februari och en grupp elever står samlade på långviken. Solen lyser och det är tidig vår i luften. Trots det fina vädret ligger spår av vintern ännu kvar, här och där på marken finns högar av snö och vattnet är fruset längst med strandkanten. Eleverna vid långviken ska idag få prova på att gå igenom isen och sedan dra sig upp, något som elever från Fria Läroverken som läser kursen natur och friluftsliv, fått prova på i 10 år. Den här typen av verklighetsbaserad utbildning infördes av Christian tillsammans med hans dåvarande kollega Elis.

Marcus Bolin, som studerar sitt sista år på Barn och Fritidsprogrammet, är en av de som ska prova på att gå igenom isen.
–  Det ska bli spännande och intressant att se vad som händer i kroppen, säger han förvånansvärt lugnt.

På frågan om vad som händer i kroppen när man hamnar i vattnet förklarar Christian att man först slås av panik. Sedan kickar adrenalinet in och kroppen börjar skaka för att höja värmen, blodet drar in sig mot organen och lyckas inte kroppen höja värmen stängs den till slut av.

Christian berättar att eleverna väl i vattnet först försöka lugna ner sig och hitta andningen, sedan ska de säga sitt namn och personnummer och till sist ska de med hjälp av isdubbar ta sig upp ur vattnet.

Efter Christians genomgång är det dags för Marcus att hoppa i. Tillsammans med Christian går de ut på isen, ett plums hörs och Marcus är i vattnet.

När han sedan kommit upp ur vattnet och torkat sig frågar jag honom hur det kändes och han berättar att han först slogs av en chock som tog över hela hans kropp innan han lyckades finna lugnet.

–  Dessutom var det väldigt kallt!, skrattar han.

Erica Persson och Dje Chanprakhon är två andra elever som även de har fått prova på att gå igenom isen.
–  Det sved i hela kroppen och var fruktansvärt kallt, berättar Dje. Erica håller med honom och säger att det var en fruktansvärd känsla men väldigt lärorikt.
–  Nu i efterhand så är det inte så farligt som jag hade trott, men jag skulle inte göra om det! säger hon och skrattar.

Christian berättar att han tycker det är viktigt med personliga upplevelser och att utmana sig själv och just därför är det bra om eleverna får prova på hur det faktiskt känns och vad som händer i kroppen när man hamnar i vattnet.

–  Det är klart man kan sitta i ett klassrum och läsa om det, men det är ju utanför klassrummet som det händer, säger han. Jag gillar och tycker det är viktigt att ha med upplevelsebaserade situationer i min utbildning.

Efter att alla eleverna varit i vattnet bjuds de på varm choklad och det blir en stund över för de att njuta i vårsolen innan de måste tillbaka till skolan igen.