Filmrecension: “Monsters, Inc.”

IMG_3280

Disney Pixar har enligt min mening alltid gjort filmer utav hög kvalite, med bra storylines som är anpassade för barn i alla åldrar, och med mycket humor. En av mina “all time favorites” är “Monsters, Inc.”.  Skulle jag kortfattat svara på varför så är jag medveten om att jag skulle missa många detaljer, och av denna anledning så kommer jag inte att göra det. Jag kommer istället göra en lång analys utav filmen och förklara varför den bör hyllas för det mästerverk den är.

Filmen som gör alla barns mardrömmar till verklighet har ironiskt nog blivit en favorit bland många, i en värld där monsterna har sitt eget organiserade företag vars syfte är att genera ström till staden Monstropolis, verkar klimatet vara väldigt lungt och till och med trevligt.Man får en känsla av att samtliga av regissörerna till filmen, David Silverman, Lee Unkrich och Pete Docter vill avdramatisera hela idén om monster under sängen för barn. Man får möta Sully, ett monster som inte rör en fluga förnär, en hygglig kille och en väldigt uppskattad och eftertraktad “barnskrämmare.”  Vad som inte är självklart för tittaren och kanske särskilt inte för barn, är att Sully bara tagit sitt arbete på fullaste allvar men aldrig riktigt tänkt fullt ut på vad han gör. Förmodligen för att det är en självklarhet i monstervärlden att skrämma barn. Det är inte heller någonting som filmen hymlar med då ett helt företag är uppbyggt på just det och ingen i staden Monstropolis ifrågasätter om det är oetiskt att göra det eller inte.

Men Sully ställs inför ett etiskt dilemma oavsett då han stöter på ett barn som får hans hjärta och smälta, det värsta av allt är att barnet följer med från portalen genom hennes hem till Monstropolis. Sullys bästa vän och kompanjon, som följer med honom i alla väder, likt ler och långhalm, heter Mike. De har sina twister och stunder då de väljer att gå åt två olika håll, men återförenas gång på gång.

Det är tydligt att “vänskap övervinner allt”-temat är en premiss i denna film, men det blir lätt väldigt ostigt och fyllt av klichéer. Men det spelar inte så mycket roll i detta fall då filmen fortfarande lyckas förmedla sin poäng och är pedagogisk för de små och stora. Jag minns själv hur farsan satt bredvid mig och skrattade gott när vi kollade på filmen, så det är helt klart enkel humor som går hem hos många generationer utan att räknas som “barnslig”.  Vissa skämt går säkert över huvudet på många barn men det är även lite det som gör den mottaglig för vuxna också, det är helt enkelt en film som gör att hela familjen bänkar sig.

Förutom mycket humor och spännande intriger så är filmen även samhällskritisk, men det ligger lite dolt under ytan, även där har vi en premiss med filmen som som olyckligtvis smiter obemärkt förbi utan att påverka en majoritet utav tittarna. Men det är någonting som föräldrarna lätt kan lägga märke till, skildringen att gå från skrik till skrattenergi handlar självklart om en miljöaspekt som ställer sig kritisk mot tex kärnkraft.

Monsters, Inc bör hyllas för det mästerverk som den är. En oförglömlig film med charmiga karaktärer och bra budskap samt humor för barn i alla åldrar, men även för vuxna. Så till alla läsare där ute, har ni inte sett den här filmen, se den så fort ni kan, för det här är en typisk film för en fredagkväll med nyköpt godis och en stor cola. Helt enkelt, fantastisk.

Lukas Bergman