Filmrecension: Kon-tiki

kon-tiki_recension_yadayadaKon-Tiki (2012) är en verklighetsbaserad norsk film som följer den norska upptäcksresenären Thor Heyerdal’s expedition som gick ut på att korsa Atlanten på en flotte i balsaträ. Detta för att bevisa att det var sydamerikaner som befolkade Polynesien genom att färdas den 690mil långa vägen med just bara en Balsaträflotte. Thor samlar ihop fem utav sina vänner för att ge sig ut på detta livsfarliga uppdrag. Under resan måste de övervinna naturens alla livsfarliga utmaningar samt handskas med konflikter inom besättningen.

Kon-Tiki blev nominerad till en Oscar för bästa utländska film men fick lämna galan utan någon vinst. Om du är ett fan utav äventyrsfilmer om folk som klarar av saker som man trott är omöjliga så är detta en perfekt film för dig. Filmen lyckas verkligen förmedla en äventyrslysten känsla som får en att vilja åka ut och upptäcka saker i världen. Det kan bero på att regissörerna Joachim Rønning och Espen Sandberg har lyckats ge filmen en realistisk känsla där de även har lyckats glorifiera och hylla äventyrslusten. Det är också häftigt att man har skapat en intressant film där man i större delen utav filmen endast befinner sig sig på en plats utan att det blir tradigt.

Överlag tycker jag att skådespelarinsatserna är bra och man knyter an känslomässigt till karaktärerna även om man främst gör det till Thor och Herman som har mer djup i sina karaktärer än de andra som är lite mer i skymundan.

I det stora hela tycker jag att detta är en riktigt bra film som jag rekommenderar starkt. Jag ger Kon-Tiki 4/5 i betyg.

About the Author

Albin Håkansson